Bir öğretmen olarak kitaplar ve okuma alışkanlığı bizim için çok önemlidir. Her okuttuğum sınıfta çocuklara sadece harfleri değil hayallerine gidecek yolun şifrelerini verdiğimi hissederim. Okuma yazma öğretmek işin teknik tarafıdır. Okuma alışkanlığı kazandırmak ise çocuğun hayal dünyasını inşa etmektir. Gözlemlerim ebeveynlerin kitap okuma konusunda çok zorlandığı yönündedir. “Ödevlerini yapıyor ancak hiç kitap okumuyor.” serzenişini çokça duymuşuzdur. Elinde kitap görmediği bir ebeveynin “Oku!” söylemi tabii ki çocukta boş bir yankı olacaktır. Hem öğretmenlere hem ailelere düşen, rol model olmaktır.
İnsanlar duyduğunu değil gördüğünü tekrarlama dürtüsüne sahiptir. Üniversite yıllarımda Ahmet Şerif İzgören’in bir söyleşisine katılmıştım. Salon tıklım tıklım doluydu. İzgören, sahnenin ortasına geldi ve şöyle dedi: “Ellerinizi kaldırın, bir iki üç dediğimde hep beraber alkış yapacağız.” Hepimiz ellerimizi havaya kaldırdık ve İzgören’in talimatını bekledik. İzgören “… bir, iki…” dedi ve ellerini vurur vurmaz bütün salon alkış yaptık. Oysa “üç” dememişti. Bunu anladığımızda mahcubiyetle gülüşmüştük. Duyduğumuzu değil gördüğümüzü yapmıştık.
Okumak, “oku” denilince yapılan bir eylem değildir. Okumak, ortam yaratınca, örnek olunca değer kazanan bir eylemdir. Öğretmenlik tecrübem bana şunu gösterdi: bir çocuk hala kitap okumayı sevmiyorsa doğru kitapla tanışmamıştır. Bizim oluşturduğumuz liste çocuklar için bir göreve dönüşmemeli. Kimi çocuk hayvanların dünyasını merak eder, kimi macera sever, kimi masalsı, kimi fantastik, hayal gücünü coşturacak kitap sever. Bu nedenle onlara seçme özgürlüğü tanımalıyız.
Okuma alışkanlığında adım adım sabırla ilerlemeliyiz. İlk günler az sayfalarla başlamalı, sonra günden güne hedefi çoğaltmalıyız. Küçük ödüllendirmeler de pekiştirme görevi görecektir. Ancak pekiştireçler kitap okuma alışkanlığının önüne geçmemelidir. Çocuğun okuma süreci desteklenmeli, takdir edilmelidir. Okuma eyleminden keyif alınması sağlanmalıdır.
Çocuklara okuma alışkanlığı kazandırmak sabır, anlayış ve süreklilik gerektirir. Bizlere düşen çocuklara alan oluşturup onların o güzel dünyayı fark etmelerini sağlamaktır. Başka dünyaları keşfeden çocuğun gözlerindeki ışıltıyı görmek, onların başarısına şahit olmak bizler için en büyük mutluluktur.





Öğretmenim okudum çok güzel
Öğretmenim bu hikayeyi çok beğendim
Öğretmenim hikayeleri sabırla bekliyorum